1. Anticipeer op extra heffing op niet-elektrische personenauto’s van de zaak
Waarschijnlijk komt er vanaf 2027 een pseudo-eindheffing van 12% over de cataloguswaarde (incl. btw en bpm) van een door de werkgever ter beschikking gestelde fossiele (waaronder hybride) personenauto, die de werknemer ook privé mag gebruiken. Voor deze regeling geldt woon-werkverkeer als privé. Voor auto’s ouder dan 25 jaar wordt hierbij uitgegaan van de waarde in het economische verkeer. De werkgever mag deze eindheffing niet verhalen op de werknemer. Voor in gebruik zijnde auto’s wordt een overgansgregeling tot 2030 voorgesteld, dat klinkt ver weg maar kan bij het afsluiten van leasecontracten dichterbij zijn dan u denkt! De regeling geldt overigens niet voor bestelauto’s (met uitzondering voor personenbusjes voor zorgvervoer).
2. Voorkom een desinvesteringsbijtelling
Heeft u in de afgelopen vijf jaar investeringsaftrek toegepast? En verkoopt u het bedrijfsmiddel weer? Dan krijgt u misschien te maken met de desinvesteringsbijtelling. Dit is een bijtelling bij de winst van uw onderneming, waardoor u dus een stukje van de eerdere investeringsaftrek moet terugbetalen. De bijtelling geldt alleen als u voor meer dan € 2.900 aan bedrijfsmiddelen vervreemdt. Het kan lonen om de desinvestering net over het jaar heen te tillen.
3. Voorkom belastingrente en verzoek om een voorlopige aanslag
Over de aanslag inkomstenbelasting 2025 rekent de Belastingdienst vanaf 1 juli 2026 een rente van nu nog 6,5% over het op dat moment vast te stellen belastbaar bedrag voor zover daarvoor nog geen voorlopige aanslag is opgelegd. Deze belastingrente kan voorkomen worden door tijdig een voorlopige aanslag aan te vragen, waarin u de winst en overig inkomen over 2025 zo goed mogelijk inschat. Controleer dus of een opgelegde voorlopige aanslag juist is. Is de aanslag te laag, vraag dan zo snel mogelijk een nieuwe voorlopige aanslag aan.
