Meer bestelauto's verkocht dankzij klusbedrijven en pakketbezorgers

De verkoop van bestelauto's en aanhangwagens zit sinds 2013 structureel in de lift, maar is de voorbije crisis nog niet geheel te boven. Voornamelijk bouw- en klusbedrijven en pakketbezorgers hebben behoefte aan vervanging of uitbreiding van het wagenpark.

Ook hoveniers, loodgieters en meubelmakers hebben economisch gezien de wind mee. Volgens branchevereniging BOVAG zijn in de maanden januari tot en met november al meer bestelauto's verkocht dan in heel 2017. De aanhangerverkoop viel 7 procent hoger uit dan een jaar eerder.

In de eerste elf maanden van dit jaar werden 75.299 bestelauto's verkocht. BOVAG verwacht dat de teller dit jaar bij circa 78.000 bestelauto's blijft steken. Het aantal verkochte aanhangers zal dit jaar rond de 22.500 uitkomen.

In 2008, het laatste jaar voor de crisis duidelijk voelbaar werd, werden bijna 85.000 bestelauto's en 24.000 aanhangers aan de man gebracht. Op het dieptepunt in 2013 bedroeg de verkoop van bestelwagens 50.500 en aanhangers 14.000. Voor volgend jaar rekent BOVAG op een stabilisatie van de verkoop van bestelauto's op het niveau van dit jaar.

Volkswagen is dit jaar met een marktaandeel van 21 procent het populairste merk, gevolgd door Mercedez-Benz met een aandeel van 15 procent. Ford maakt de top drie met een marktaandeel van 13 procent compleet.

De markt voor aanhangwagens is voornamelijk een Brabantse aangelegenheid. De top vier heeft een gezamenlijk marktaandeel van ruim 45 procent en bestaat uit bedrijven uit Noord-Brabant. Het gaat om Hapert, Anssems, Saris en Henra.